fredag 10 oktober 2008

vinjournalistik

I onsdags presenterades en av de mer prestigefyllde guiderna for resturanger och vin i Italien, "Le Guide del Espresso".

Det ar allmant kannt att journalister ar inbjudna pa middagar och evenemang pa vingardar och restauranger for att de sedan ska skriva om dessa. Det ar en del av det jobb jag nu gor; komunikation for evenemang och vingardar. En stor del bestar i att organisera middagar och bjuda in journalister till dessa. Jag undrar ofta om detta ar etiskt ratt. Jag har svart att tro att det skulle kunna handa i Sverige aven om jag lart mig att korruption finns pa alla mojliga och omojliga stallen.

Det som mest oroar mig ar nar dessa viktiga ledande guider, som sa manga restauranger och passionerade foljer som religosa kristna foljer bibeln, recenserar utefter antalet flaskor skickade eller middagar betalade.

Om jag inte minns fel ar det oetiskt om inte olagligt att en journalist tar emot mutor pa detta satt. Var tog neutraliteten och objektiviteten vagen? Det var vad hela journalistikutbildningen handlade om i Sverige, har ar det viktigare att kanna till politiken och historien (sjalvklart valdigt viktiga amnen) i landet an sjalva yrkesetiken.

For att inte bli bitter galler det att halla i bakhuvudet att alla journalister ar subjektiva och guidade nar de skriver och guidar andra genom denna komplexa varld av information och disinformation. Det enda akta ar att folja sitt eget huvud, sina egna smaklokar och sensationer.

1 kommentar:

Unknown sa...

mi interesserebbe postarti un commento ,scrivendoti cio che ne penso dei tuoi post, ma pultroppo non capisco cio' che scrivi.
syen