torsdag 2 oktober 2008

Vin och Man

Vinets varld ar mannens varld.

I detta omrade ar det fler man an kvinnor som arbetar professionellt. Anledningen till detta kanske ar att bland de passionerade vindrickarna ar de fler man som ser mojligheten att gora detta till ett yrke medans kvinnorna later det stanna vid att vara enbart ett noje.

Att leva och bo i Italien, jobba med vin och mat och dessutom vara aktivt medverkande pa vinprovningar och middagar med branch folk kan bade vara ett plus och ett minus. Det positiva ar att de flesta marker dig och minns ditt namn sen att de forsoker fa dig att falla for deras fotter ar en annan sak. Det negativa ar att de ofta inte respekterar dig och inte ser dig som en professionell figur med kunskaper vardiga en man's. Dessutom ar det inte alltid latt att skaka av sig ej jobbrelaterade komplimanger infor publik.

Daremot ar det allmant kannt att kvinnor generellt har ett mer utvecklat doftsinne (nagot som jag har svart att koppla till reella fakta da jag egentligen anser att kvinnor och man ar allmant lika i grunden, men i vissa fall ar det ett argument jag kan anvanda till min fordel).

Jag som dessutom ar utlanning gor ofta en ganska exotisk entré pa middagar och evenemang och manga ar nyfikna. Italienare fungerar pa ett satt som ar valdigt valkomnande for besokare men efter nio ar i landet kan det ibland vara lite irriterande att fortsatta svara pa samma fragor tex: Nar ska du flytta hem? Vad tycker du om italien/ italienarna? Visst ar det god mat? och sa vidare. Jag forstar deras intresse men ibland kanns det bara sa trakigt att upprepa samma svar att jag vill svara helt anorlunda ironiskt och det ar nagot som de inte forstar. Ironi tillhor inte den italienska kulturen daremot ar det florentinska humorn uppbyggd pa grova, raa skamt med massa fargglada svordomar. Det galler att hanga med i svangarna och svara tillbaka pa basta fiorentinska.

Inga kommentarer: