måndag 29 september 2008

Vin & Sport- en inte sa dalig kombination

Denna helg har varit en fordjupning i sport och vin.

I fredags kombinerade jag thai-boxning med tva Pinot Nero fran Podere Fortuni och tonfisk tartarre,

Lordagen var en heldag av vinprovning med ett par valbehovda powernaps i pauserna. Klockan 11.00 borjade dagen med en vertikal vinprovning av ett Chianti Classico fran Villa Calcinaia. Vi provade '69, '75, '99 och '04 och, jag maste medge att jag var positivt overraskad da jag insag att '75'an fortfarande levde och visade upp en karaktar jag inte trott var mojlig for ett vin med 33 ar pa nacken.

Resten av dagen befann jag mig mellan Piazza Pitti, Piazza S.Spirito och Piazza della Passera dar Florence Wine Event bjudit in vingardar fran hela landet som presenterade sina produkter for vinkannare, entusiaster och vanliga konsumenter.

Dagen efter sprang jag mitt forsta lopp: "Corri la vita" aven kanns som Florens Maraton. Som tur var hade jag spottat det mesta dagen innan sa jag var i nagorlunda god form och njot av jogging rundan runt denna underbara stad i solsken.

Samma eftermiddag befann jag mig pa hotellet Relais Certosa i Florens utkanter, dar Federazione Italiana Somellier lat oss smaka pa det mesta av vad italiens alla regioner har att bjuda pa. Kvallen avslutades med nagot sa ovanligt som: ett glas vin (Franciacorta) med en vannina.

Idag ar jag tillbaka pa kontoret och det kanns nastan skont att kunna slappna av en stund. Ikvall blir det troligtvis en politisk kvall da Florens provins ordforande Matteo Renzi ska presentera sitt kandidat program. Politik och journalistik gar namligen hand i hand i detta underbara land av harlig korruption.

Inga kommentarer: