tisdag 23 september 2008

Ruffino's nya Syrah

Igar presenterade vingiganten "Ruffino" sitt nya Syrah di Cortona. Det var fest (saklart) och vi var bjudna till ett av deras vinslott i narheten av Bagno a Ripoli i Florens utkant. Valkomnandet var valdigt varmt trots att de valt att utfora evenemanget utomhus i tradgarden dar de tanda brasorna och svamparna lyckades inte riktigt tina upp mitt kalla osvenska blod.

Till min stora lycka fanns mat och vin i stora lass och jag spenderade en stor del av min kvall framfor kockarna som grillade blackfisk pa spett och smakade aven en utsokt risotto med saffran, musslor och smasnackor (vongole).

Det var over 500 inbjudna och minglandet gick battre an forvantat da jag stotte pa manga av mina gamla kollegor och vanner i restaurang och vinbar's kretsarna. Det kanns skont vid dessa tillfallen nar allt bara flyter, efter manga ar's kampande med att bygga upp ett kontaktnat i ett frammande land.

Vinet, ett Syrah fran Toscana, var lite val ungt men det verkar som ett vin som kommer att aldras bra. Doften var lite val enkel och inte alls sa kryddig och pepprig som ett bra syrah, enligt mig, ska ha. I munnen daremot var det en trevlig overaskning som utvecklade sig i rask takt i alla dess former och smak explotioner och holl dessutom i sig i flera minuter.

Kort sagt: som en av mina gamla kollegor uttryckte sig: "fa caccare!" vilket egentligen betyder "smakar skit" men har blivit ett uttryck bland oss "vinsmakare" i gruppen jag ofta smakar viner med for alla viner som inte ar perfekta. Ett ironiskt satt att driva med oss sjalva. Efter alla dessa langa utlaggningar av komplicerade vin-ord for doft och smak ar det skont att kunna uttrycka sig kort och okorrekt ibland..

Festen fortsatte fram till tolv-snaret och avslutades hemma hos min kollega pa redaktionen med att oppna tva "fina" viner som blivit daliga for att senare avnjuta ett utsokt "Sangioveto" fran Badia a Coltibuono, en av mina favorit vingardar i Chianti.

Idag ar det lite segt pa arbetsfronten och senare ikvall vantas mig en gratis-aperitivo pa en av Florens basta sushi-hak. Ah! vad livet som vinkomunikator ar splendidamente underbart!

1 kommentar:

Anonym sa...

MMMmmmmm, detta låter inte fel. Kan nästa känna doften av saffransrissotton.. Ni har det bra på jobbet ni! Hälsa Nicolo och Marco.
Kramis/
Alisson