onsdag 10 september 2008

SveaRike

En snabbis till mitt hemland bjod pa otroliga middagar bestaende av lax, kraftor, Mammas speciella Janssons frestelse, Lisas Scampi gryta, Emmas hembakade prinsesstarta och mycket mer av det goda svensk-internationella koket. Pa en vecka lyckades jag bara ga upp 2 kilo, hade jag stannat en till hade jag definitivt kommit over 5 kilos-gransen.

Det ar konstigt vad de bekanta smakerna fran uppvaxten kan gora med hungern. Jag ar omattlig och vill ata allt, aven sant som jag inte var sarskilt fortjust i nar jag bodde i Sverige. Messmor forvandlas till prestigefull rysk kaviar, mannagrynsgrot med drottningsylt lika exklusiv som om den vore gjord av 24 karats guldgryn. Det ar som om min magsack ar utsvulten pa allt som doftar barndom, ungdomsar och mamma. Kanske ar det en mental kansla av att fylla min kropp med sa mycket sverige som mojligt innan det ar dags att atervanda till margherita, papardelle, ribollita och mandolin- spelande romantista italienare (det sista ar en myt..Efter 9 ar har jag annu inte sett en enda..och jag har dessutom en fin tradgard framfor mitt fonster som skulle passa utmarkt for italienska sonater i sommarnatten. Jag vantar fortfarande pa att fa slappa ner mitt har..)

Det var en kort men intensiv vistelse, som inte uppfyllde sitt ursprungliga mal. Min systers andra dotter foddes i natt och jag var tillbaka i Florens igar kvall. Kanske gjorde hon det med flit. Ville komma i ordning lite forst innan motet med Moster- Mandolin. Hon kommer troligtvis dopas till Maya och med all sakerhet kommer hon alska att dansa med moster Sarah till skraliga slagers och forra arets pop-hits sasom sin syster Hannah.

Inga kommentarer: