måndag 1 september 2008

Vinprovning for 20 svenska revisorer

Sa som jag forutsag gick vinprovningen som en glans vi hade till och med en professionell fotograf som forevigade manga av de oforglomliga ogonblicken. Bilderna kommer att publiceras pa hemsidan till Upplev Italien projektet (www.upplevitalien.se). Hoppas jag inte ser aldeles for glansig ut efter allt springande upp och ner for de 100 trappstegen i medeltidstornet dar valkomst-bubblet serverades.

Det var en blandad grupp, aldre och yngre (unga och gamla later sa negativt..), kvinnor och man. De tidigare grupperna jag serverat har de flesta bestatt av enbart man och jag maste saga att stamningen denna gang kandes markbart mer civil och mindre "djurisk".

Jag ar en av de som foresprakar teorin; man och kvinno ar inte sa olika, dat ar samhallet som gor skillnaden. Men, i vissa stunder undrar jag om det inte finns medfodda beteenden omojliga att tamja. Vill dock paminna om skillnaderna mellan person och person, naturligtvis.

I morgon aker jag hem till svala Sverige for ett kort besok i huvudstaden och hemstaden (Uppsala). Mitt fjarde syskonbarn ar pavag! Hoppas jag kan fa nagon dag av relax, skog, svamp, bar och mamma..

Saknar all mat, aven den jag inte tyckte om nar jag bodde i sverige (nio ar sedan). Konstigt. Kan det vara nagot med generna?

I vilket fall som helst kommer jag buffra upp med makrill, kaviar, lax, krabba, fun lattdryck, blabar, kantareller och allt annat som far mig att gora en resa tillbaka i tiden. Valkanda smaker nar man inte kanner dem pa lange aktiverar smak-minnet lite extra nar papillerna kommer i kontakt med dessa, Det ar en underbar upplevelse.

Ett annat exempel pa detta ar att ateruppleva en smakupplevelse av ett fantastiskt vin man druckit for flera ar sedan och faktiskt lyckas minnas och kanna igen smaken (aven om smaken alltid forandrats nagot nar vinet aldrats i flaskan). Det ar som sagt en oerhord tillfredsstallelse.

Inga kommentarer: